در دو جلسه گذشته درباره روحیه یک کارآفرین و نحوه ایده پردازی صحبت کردیم. در گام سوم به نحوه تیم سازی خواهیم پرداخت. هیچ شخص موفقی تنهایی قله های موفقیت را فتح نکرده است. بیایید قبول کنیم که پشت هر فرد موفق یک تیم وجود دارد. تیم ها هستند که نواقص اعضای خود را شناسایی کرده و آنها را برطرف میکنند و ضعفها را بهبود بخشیده و کاستی های یکدیگر را جبران می کنند . اصول تیم سازی یکی از مهمترین اصول در امر کارآفرینی است .در کوچکترین کسب و کارها هم ما به یک تیم قوی نیاز داریم آنچه که موجب می شود یک کسب و کار به موفقیت برسد داشتن یک تیم بانشاط، متخصص و توانمند است.
وکیل مدافع شیطان داشته باشید
همانطور که در گام اول گفتیم ، شخص کارآفرین باید دارای روحیه خستگی ناپذیری بوده و از پستی و بلندی های این کار آزرده نشود. طبیعتاً تیم او هم باید دارای چنین روحیه ای باشند. اگر یک فرد بدبین و ناامید به تیم اضافه شود ، افکار و حرف های او به تدریج روحیه تیم را تضعیف می کند البته سعی کنید همیشه در تیم خود یک وکیل مدافع شیطان داشته باشید . وکیل مدافع شیطان اشخاصی بودند که در قرون وسطی برای زیر سوال بردن تقدس افراد در دادگاه کلیسا حضور پیدا می کردند. کار وکیل مدافع شیطان آن بود که افرادی را که ادعای تقدس داشتند زیر سوال ببرد. این کار با زیر نظر گرفتن آنها و شهادت علیه آنها مبنی بر گناهکار بودن و ظالم بودن یا ضایع کردن حق دیگران که مخالف دستور مسیح علیه السلام بود انجام می شد. کسی که در دادگاه درمقابل وکیل مدافع شیطان پیروز می شد ، کلیسا اورا به عنوان قدیس معرفی می کرد. این قانون بعدها لغو شد. یک وکیل مدافع شیطان در گروه شما می تواند سریعتر ضعفها را برای شما نمایان کرده و کاستی ها را برای شما آشکار کند. البته چنین فردی را وارد حلقه های تصمیم گیری نکنید. توجه داشته باشید هیچگاه اجازه ندهید این افراد فضای تیم شما را مسموم کنند. ناامیدی سمی ترین چیزی است که می تواند پیشرفت یک تیم را کُند یامتوقف کند. لذا هر کاری را انجام دهید تا تیم شما ناامید نشود امیدواربودن و امیدوارکردن اعضا یکی از شاخصههای اصلی رهبر هر تیم است.
متخصص داشته باشید
موضوع دیگر در بحث تیم سازی آن است که از افراد متخصص استفاده کنید. این افرادِمتخصص هستند که می توانند در شرایط مخصوص به خود،تحلیل های به موقع و سنجیده را ارائه دهند طبیعتاً اگر تیمی دارای اعضای متخصص آن حوزه نباشد احتمال موفقیت آن بسیار پایین است. لذا هر تلاشی را انجام دهید تا تیم شما در موضوع موردنظرتان تخصص پیدا کند. این از اصلیترین مواردی است که باید حین تیم سازی مورد توجه قرار بگیرد. بیایدقبول کنیم که همکاری با افراد غیر متخصص در یک تیم صرفاً اتلاف وقت و هزینه است حال آنکه هیچ بازخورد مناسبی عاید ما نخواهد شد. بنابراین داشتن تخصص لازم، شرط دوم در ساختن یک تیم است. سعی کنید فضای تیم را همیشه برای کسب معلومات بیشتر آماده کنید .دانستن، تنها چیزی است که موجب زنده ماندن و پیشرفت روحیه یک تیم می شود هیچ ایرادی ندارد اگر مسئول بازاریابی تیم شما دوست داشته باشد اندکی از بحث های مالی مطلع شود هیچ ایرادی ندارد اگر مشاورحقوقی شما بخواهد در جریان روند بازاریابی قرار بگیرد بگذارید اعضای تیم با یکدیگر تعامل داشته باشند در اکثر موارد از .آنها نظرخواهی کنید ولو اینکه در حیطه تخصصی آنها نباشد رای رای رهبر تیم است اما نظر خواستن از اعضا باعث ایجاد احترام به آنها و حس اعتماد به شما خواهد شد لذا در تمامی کارها مشورت اعضای تیم خود را لحاظ کنید. دقت داشته باشید. تیم شما نباید به طور مداوم جذب نیروی انسانی داشته باشد. یک تیم موفق، تیمی است با افراد کم و کلیدی با تخصصهای کافی و شور و نشاط و علاقه به کار .چیزی که شما به عنوان رهبر یک تیم باید در بین اعضای خود ایجاد کنید علاوه بر روحیه امیدواری حس تقدس به کار است یعنی اعضای تیم باید به آنچه که محصول کار شما خواهد بود ایمان قلبی داشته باشند و به موفقیت کار شما یقین داشته باشند و این مستلزم آن است که شما با فنون و شیوه های رهبری یک تیم آشنا باشید. سعی کنید در این زمینه مطالعات خود را افزایش دهید. دراین زمینه ، کتاب «مدیریت نگرش» اثر «جان سی مکسول» رو به شما پیشنهاد می کنم.
رهبرباشید، نه مدیر!!
تیم هایی که رهبر دارند موفقتر از تیمهایی هستند که مدیر دارند مدیر تنها سیاستهای کلی را وضع می کند اما یک رهبر شخصی است که در کنار اعضا برای رسیدن به هدف تلاش میکند تفاوت بین رهبر و مدیر آن است که رهبر در کنار اعضاست و مدیر در راس هرم مدیریتی قرار دارد. وجود سلسله مدیریت های متعدد در یک گروه و در یک کسب و کار می تواند مشکل آفرین باشد.ازطرفی در ابتدا کسب و کار شما یک کسب و کار کوچک خواهد بود و هنوز تا رسیدن به مراحل بالاتر و پیچیدهتر راه زیادی در پیش دارید بنابراین همواره سعی کنید خود را رهبر تیم بدانید نه مدیرآن ،زیرا لفظ "مدیر" وجود یک بروکراسی اداری را القامی کند.
انبارها به مدیرنیاز دارند اما انسان ها به رهبر احتیاج دارند
رهبران خوب، رهبرانی هستند که اعضای تیم خود را افسون می کنند. شما می توانید با یک دورهمی در آخر هر هفته،یک مکالمه تلفنی دوستانه و یا گپ زدن های رفاقتی ،علاوه بر ایجاد حس نزدیکی بین اعضای خود، آنها را نسبت به خود و نسبت به کار متعهد کنید. هیچ ایرادی ندارد اگر گاهی صرفا برای تفریح با تیم خود به خارج از شهر بروید. سعی کنید همیشه صحبت های کاری را مطرح نکنید؛ رفاقت تنها چیز مهمی است که برای شما خواهد ماند. جدای از موفق بودن یا نبودن کسب و کارتان سعی کنید رفاقتها را بین خودگسترش دهید .
طوفان فکری برگذارکنید
در پایان ، بعد از تیم سازی ایده خود را با تیم در میان بگذارید قطعاً هر کس به اندازه مطالعات و استعداد خود میتواند آن ایده را موشکافی کرده و از دل آن یک ایده ناب و بهتر را استخراج کند یا چیزی برآن بیفزاید. چیزی که ما در ادبیات کسب و کار به عنوان "طوفان فکری"میشناسیم در اینجا موضوعیت پیدامیکند. شما به عنوان رهبر تیم و مدیر جلسه طوفان فکری، افکار اعضای تیم را هدایت خواهید. کرد در ابتدا بگذارید هر چه که آنها به ذهنشان میرسد را بیان کنند. ایده ها را یادداشت کنید و برای ایده های بهتر تشویق در نظربگیرید. هیچگاه نگذارید که موضوع بحث از دست شما خارج شود. مدیریت طوفان فکری یعنی شما بتوانید راستای ذهن اعضا را در جهت بهبود ایده اولیه معطوف کنید در این صورت شما یک جلسه طوفان فکری موفق داشته اید. ایده هایی که در این جلسات مطرح می شوند همان مواد افزودنی است که برای پخت کیک ایده شما مورد نیاز است برای داشتن یک کیک ایده خوشمزه از تمامی نظرات خلاقانه اعضای تیم استفاده کنید این باعث می شود ایده شما طعم مطلوب تری برای عرضه به بازار داشته باشد. ایده های مطرح شده در جلسات طوفان فکری پس از لیست شدن به ترتیب اولویت قابل اجرا هستند اما در نظر داشته باشید که در گام اول شروع کسب و کار خود هیچگاه تمامی ایده های مطرح شده توسط اعضا رابه محصول تزریق نکنید. چیزی که تحت عنوان مفهومMVP در کسب و کار معروف است. درگام های ، بعدی و حین توضیح مفهوم "محصول" نحوه طبقه بندی و استفاده از ایده هارا به شما خواهیم گفت.