اگر سه
گام قبلی را به دقت طی کرده باشید، اکنون وقت آن است که کیک ایده خودرا درون فر
گذاشته و آن رابپزید. حال، چه
کیکی مد نظر ماست ؟ به عبارت دیگر، محصول ما باید چگونه باشد تا مشری را جذب کند؟ در
ابتدا باید عرض کنم که طبق تعاریف اقتصادی، هر آنچه در بازار مبادله می شود یا از
جنس کالا است یا از جنس خدمات. شماباید
بدانید چه چیزی را می خواهید عرضه کنید، آیا محصول شما کالا است؟ مثلاً یک لباس،
لوازم التحریر یا یک سنسور پایش آب و هوا . یا
محصول شما یک خدمت است؟ مثل: نظافت منزل، تاکسی ،شبکه اجتماعی و... امروزه
اکثر کسب و کارها برپایه خدمات بنا شده اند ؛ اما کسب و کارهای تولیدی هم سود
مخصوص به خود را دارند. حال،
بیایید ببینیم آیا محصول شما نوآورانه هست یانه؟ طبق
گام های قبلی، شما می بایست تا کنون به طراحی یک محصول جدید می رسیدید. اگر
نمی دانید چطور ایده پردازی کنید و از طریق آن محصول خودرا طراحی و ارائه کنید گام
های 1تا 3 را مطالعه کنید. ما فقط
محصولات نوآورانه را لحاظ میکنیم. و با آن ها ادامه بحث را پیش می بریم.
هرچه
برای پیاده سازی روی محصول درذهن دارید لیست کنید این
کار باعث می شود تا بتوانید ویژگی های حاشیه ای محصول را ازهسته آن (هسته محصول، چیزی که محصول شما حول آن شکل
می گیرد) تشخیص دهید. پس از آنکه هسته محصول خودرا پیدا کردید به سراغ طراحی آن
بروید. ببینید!
دوحالت وجود دارد 1.یا شما آنقدر
سرمایه دارید که در عرضه اولیه، تمام آنچه که برای محصول درنظر داشتید را پیاده
سازی کنید . 2.یا شما استطاعت
کافی را به لحاظ مالی ندارید تاتمام ایده های خودرا روی محصول اولیه تان اجرایی
کنید. هرچند
من معتقدم ولو شما از دسته اول هم باشید، بهتر است تا محصول خودرا درطول زمان
تکامل دهید نه اینکه ناگهان همه آنچه راکه در ذهن داشتید روی محصول اولیه اجرایی
کنید.
MVP طراحی کنید ساده
است.ایده اولیه شما حول یک هسته مشخص شکل گرفته ، یعنی چیزی که قرار است مردم، محصول
شمارا بوسیله آن بشناسند. پس همانقدر که محصول اولیه ما بتواند ویترینی از هسته
خود باشد کافی است و می تواند مشتریان را به سوی خودجذب کرده و نظرآنهارا بسنجد. طبیعتاً
هسته اصلی کار یک خودرو، توانایی جابجا کردن مردم با استفاده از مکانیزم سوخت
فسیلی بوده. بعدها قدرت موتورآن ، چرخ ها، جنس بدنه و... تغییر کرده است. یا یک تلفن
همراه، هسته اصلی کار آن ، توانایی برقراری تماس است حال صفحه کلید آن مجازی باشد
یا فیزیکی، مهم نیست. مهم توانایی برقرار کردن ارتباط است. یا
اینستاگرام، در ابتدا یک شبکه تعاملی برپایه اشتراک تصویر و متن بود. بعد ها
قابلیت هایی نظیرstory
و IGTVو ... را به قابلیت های اپلیکیشن خود افزود.
اکنون
، کاری که شما باید انجام دهید آن است که در ابتدا هسته اصلی محصول خودرا پیدا
کنید و یک نمونه اولیه براساس آن تهیه کنید. این کار باعث می شود با هزینه کم،
نظرکاربران را نسبت به محصول خود بسنجید و برای اعمال تغییرات جذابتر، قدرت مانور بیشتری داشته باشید. دربرابر
رقیب، تمایز ایجادکنید اگر
محصول شما مشابه داشت چطور؟ یا به عبارت دیگر، اگر شما رقیب داشتید چه باید کرد؟ در
اینجا به لیست اولویت های محصول خود رجوع کنید و آن قسمت هایی را که نوآورانه
هستند و موجب تمایز شما از رقبایتان می شود را انتخاب کرده و در MVP محصول خود وارد کنید. این کار برای شما مزیت رقابتی ایجادخواهد
کرد.
این
نکته را فراموش نکنید که محصول شما باید ارزشی را برای مخاطب ایجاد کند. مثلاً
کاری را برای او راحت تر انجام دهد، امنیت برقرار کند، اورا سرگرم کند، به او
آگاهی بخشی کند و... این ها
برخی از ارزش هایی هستند که محصول شما باید حداقل یکی از آنهارا دارا باشد
تابتوانید در ازای آن، مبلغی را ازمخاطب دریافت کنید.
برای
طراحی محصول خود چک لیست زیر با 5 سوال کلیدی ، نگرش شمارا برای تولید محصول آماده
می کند: 1.محصول شما کالا است
یا خدمت؟ 2.هسته محصول شما
چیست؟ 3.آیا رقیب دارید؟
وجه تمایز شما چیست؟ 4.MVP محصول شامل چه مواردی است؟ 5.محصول شما چه ارزشی
را ایجاد می کند؟
در گام
های بعد، به موضوع توافق بین اعضای تیم وعقد قرار داد خواهیم پرداخت. موفق
باشید.