سرمایه

تمام پروژه شما یک طرح ذهنی و انتزاعی است تا زمانی که به آن جامه عمل بپوشانید.

 

عملی کردن پروژه شما در گام ششم خود به مهم ترین چیز  نیاز دارد، پول یا سرمایه است که بوسیله آن بتوانید کسب و کار خود را راه اندازی کرده و ایده های خود را اجرایی کنید.

 

 

تامین مالی، عموماً، به دو شیوه صورت می­گیرد.

۱.توسط سرمایه شخصی

۲.توسط سرمایه گذار

درادامه این دو مورد رابررسی می کنیم:

 

 

 

1.سرمایه گذاری شخصی

 

 

بسیاری از کسب و کارها اولاً از طریق منابع شخصی اعضای تیم تامین می شوند.

 

همانطور که همه می­دانیم کسب و کارهای محلی نظیر بوتیک لباس، سوپر مارکت و... همگی از طریق سرمایه شخصی برپا شده اند. استارت آپ های موفق زیادی هم که اکنون غول های تکنولوژی محسوب می شوند نظیر مایکروسافت و اپل با سرمایه شخصی اعضای آن، موفق به ارائه محصول خودشدند.

 

در این شیوه معمولاً، اعضای تیم، ضمن برآورد هزینه های کوتاه مدت پروژه، مثلاً برای شش ماه الی یکسال، برآوردی از میزان بودجه مورد نیاز بدست می آورند.

 

پس از آن بر اساس توانایی و سهامی که در آینده بین اعضا تقسیم خواهد شد ، هریک از اعضا درصدی از ان مبلغ تخمین زده شده را به پروژه تزریق میکند و به این وسیله کار را آغاز می کنید.

 

نکته دیگری که شایان ذکر است آن است که سرمایه، لزوماً از جنس پول و اسکناس نیست؛ گاهی یک مهندس برنامه نویس، می­تواند علم و مهارت خود را در اختیار پروژه قرار دهد، این هم یک نوع سرمایه گذاری محسوب می شود.

 

بطور خلاصه:  سرمایه اعم است از پول، زمین و مهارتی که قیمت بازاری دارد.

منظور از مهارتی که قیمت بازاری دارد ، مهارت هایی نظیر برنامه نویسی وب هستند. طراحی وب  دربازار، نرخ و قیمت مشخصی دارد که این مهارت هم میتواند درکسب وکار شما نقش ایفاکند، لذا براساس ارزش بازاری آن، شخص دارای مهارت را در پروزه سهیم کنید.

 

وام بانکی یا قرض

یک روش دیگر تامین سرمایه که ذیل تامین سرمایه شخصی است، گرفتن وام بانکی یا قرض گرفتن از آشنایان است. شما با این کار، این مبالغ را با اسم خودتان وارد حساب کسب وکار میکنید که خب نوعی تامین مالی شخصی به حساب می آید. اما در گرفتن وام یا قرض دقت کنید که حتما توان باز پرداخت بدهی را داشته باشید. معمولا توصیه میکنیم که کسب وکار خود را بدون ایجاد بدهی یا حداقل کمترین بدهی استارت بزنید.

مخصوصا در استارت آپ ها که ریسک کار بسیار بالا است و تا مدتی هیچ چشم اندازی از موفقیت آن وجود ندارد، بهتر است که این موضوع را لحاظ کنید.

 

 

 

 

 

 

2.جذب سرمایه 

 

 

بسیار کم اتفاق می­­ افتد که یک سرمایه گذار قبل از مشاهده محصول نهایی شما ، روی ایده شما سرمایه گذاری کند.

منطور از جذب سرمایه گذار، کسی است که خارج از تیم ایده پرداز بوده و تنها با تزریق پول و در اختیارگذاشتن سرمایه مورد نیاز، پروژه را راه اندازی می کند و به آینده آن امید داشته اما درعین حال ریسک هم می کند. سرمایه گذار در ازای سرمایه ای که در اختیار شما می گذارد، درصدی از سهام پروژه شما(معمولاً کمتراز۲۰%)را اخد می کند.

جذب سرمایه گذار، گزینه ای است که همواره برای گسترش کسب وکارخود، باید به آن توجه داشته باشید.

 

تامین مالی جمعی

یک روش دیگر، استفاده از روش تامین مالی جمعی است که به نوعی جذب سرمایه گذار محسوب میشود. پلتفرم های تامین مالی جمعی وجود دارند که شما با ثبتنام در آنها و ارائه ایده خود میتوانید برای آن حامی پیداکنید و کسب وکار خود را آغاز کنید. برخی از این تامین مالی های جمعی از شما سود میگیرند 

البته تامین مالی جمعی به 4 روش صورت میگیرد:

 

  1. اهدا: تفاوت زیادی با همان گلریزان خودمان ندارد. معمولا این نوع تامین مالی در موسسات خیریه و غیر انتفاعی انجام می‌شود و کسانی که سرمایه اهدا می‌کنند، این کار را فقط و فقط با چشم‌داشت اجتماعی انجام می‌دهد.

  2. قرض (وام): تعدادی از افراد (هر کس به قدر توان خود)، بخشی از سرمایه مد نظرتان را به شما وام می‌دهند. این نوع وام‌ها به ۲ صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت اعطا می‌شوند.

  3. پاداش: در این روش، فرد تامین‌کننده سرمایه، به ازای هزینه‌ای که اهدا می‌کند، از یک پاداش بهره‌مند می‌شود. این پاداش، هر چیزی می‌تواند باشد. گاهی این پاداش، صرفا نام بردن از شخص و یک تشکر ساده در برخی از پوسترهای‌تان است؛ گاهی به صورت حکم پیش خرید محصول و یا اجازه حضور در مراسم رونمایی محصول، خدمات یا به طور کلی کسب و کارتان است.

  4. مشارکت: در این روش، درصدی از درآمد کسب و کار به تامین کننده سرمایه تعلق می‌گیرد.

(به نقل از معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار)

 

 

 

چنـــــد نکـتـــه

 

 

·       سعی کنید حداقل محصول را با سرمایه شخصی طراحی و تولید کنید. چرا؟

چون اولاً شمارا نسبت به کارتان متعهد و مسئولیت پذیر می­کند و ثانیاً سرمایه گذار بر روی ایده ای که محصول اولیه(MVP) دارد راحت تر سرمایه گذاری می کند.

·       قبل از سرمایه گذاری، براورد دقیقی از میزان سرمایه مورد نیاز داشته باشید.

·       مهارت های فنی اعضا که به پیشرفت کار کمک می کنند را جزو سرمایه آنها حساب کنید.

·       قبل از سرمایه گذاری شخصی، درصد مشارکت هریک از اعضا را مشخص کنید و با آنها به توافق برسید. درمقابل سرمایه گذار خارجی باید تیم واحد داشته باشید.

 

 

علی جوان/فروردین98