هرمحصولی که طراحی می­شود، برای شناخته شدن به تبلیغات نیازمند است. پس در این بخش به چند سوال رایج در خصوص بازاریابی وتبلیغات محصول می پردازیم.

دریای بازاریابی

واقعیت آن است که دانش بازاریابی مثل یک دریای بزرگ است که انتهای آن مشخص نیست. هرروز مقالات و کتاب های جدیدی در این باره نوشته و چاپ می­شوند. پیشنهاد ما این است که در اسرع وقت از یک مدیر بازاریابی در کسب وکار خود استفاده کنید و یا حداقل گاهی اوقات از یک بازاریاب حرفه ای مشاوره بگیرید.

هرچند بازاریابی بحث گسترده ای است اما در گام هشتم سعی برآن داریم تا چند نکته مهم و عمده ازآن را که امروزه بسیار مهم و رایج است، توضیح دهیم.

  1. مُسکن یا ویتامین؟

مبنای بازاریابی محصول شما نباید براساس ویژگی های محصولتان باشد به عبارت دیگر هیچوقت موقع تبلیغات محصول خود، درباره ویژگی ها و آپشن های محصولتان صحبت نکنید بلکه درباره مشکلاتی صحبت کنید که مصرف کننده با مصرف محصول شما می­تواند آن ها را رفع کند. یک اصطلاح رایج در این حوزه که مکرر استفاده می شود آن است که می گویند سعی کنید محصول خود را مسَکّن جلوه دهید، نه ویتامین.

مُسکن ها مشکلات را رفع می کنند اما ویتامین ها کنایه از محصولاتی هستند که استفاده کردن یا استفاده نکردن از آنها چندان تفاوتی برای مصرف کننده ندارد.

البته به این نکته هم باید اشاره کنیم که اساساً ذات محصول شما و طراحی آن باید بگونه ای باشد که مثل مُسکن عمل کند. با القای تبلیغاتی ، نمی توان مشتریان زیادی را براین موضوع متقاعد کرد.

  1. بازاریابی کاغذی یا دیجیتال؟

درپاسخ به این سوال باید گفت: هر دو. همانطور که شما به تبلیغات محصولتان در شبکه های اجتماعی اهمیت می­دهید باید به چاپ پوستر، بنر، تراکت و... هم فکر کنید. به هرحال فضای مجازی و فضای حقیقی تاثیر گذاری های مجزا برروی افراد دارند پس سعی کنید هردو نوع تبلیغات را در برنامه ریزی های خود قرار دهید.

  1. تبلیغات هزینه است یا سرمایه گذاری؟

این سوال دو جواب دارد .

اگرتبلیغات شما ومحتوای آن هوشمندانه نباشد، مانند اغلب تبلیغات های امروزی، بدون شک شما فقط و فقط متحمل هزینه شده اید. اما اگر محتوای تبلیغاتی شما غنی و پرمحتوا باشدف برروی رفع مشکلات مشتریان متمرکز باشد، جذابیت بصری داشته باشد و به خوبی هدف کسب وکار شما را منتقل کند، قطعاً هر هزینه ای مساوی با سرمایه گذاری است.

این نکته را هم به یاد داشته باشید که  تبلیغات زیاد ملاک موفق بودن کسب و کارشما نیست. نباید با بمباران تبلیغاتی و صرف هزینه های هنگفت برای افزایش در کمیت تبلیغات ها، مشتریان را جذب کرد. تبلیغات هوشمندانه خودبخود موجب جذب مشتری خواهدشد .

  1. آیا کسب وکار باید شعار هم داشته باشد؟

عمده کسب وکار های بزرگ برمبنای شعارهایی متعالی و بزرگ بنا شده اند برای مثال کمپانی نایک (NIKE) با شعار معروف : فقط انجامش بده (just do it) و اپل( apple) با شعار: متفاوت بیندیش (think different) توانسته اند محصولات خود را رویایی و حرفه ای جلوه دهند. بنا براین حتماً سعی کنید یک شعار رویایی برای کسب وکار خود انتخاب کنید. شعاری که محور باور شما درکسب و کارتان باشد. وهمانطور که قبلاً هم به آن اشاره کرده ایم، با ارزش ترین محصول، محصولی است که موجب رشد و شکوفایی شخصیت مشتریان شود. غالب این شعار ها، براین موضوع دلالت دارند.

 

علی جوان/مرداد98