در این بخش میخواهیم بدانیم که اصولاً چه قرارداد هایی و چرا برای کسب و کار نیاز است.

موضوع قوانین حقوقی بسته به امکانات شما میتواند بین گام های 3 تا 7 جای بگیرد؛ چراکه این اعضای تیم شما هستند که باید باشما برسر موضوعات  حقوقی کسب وکارتان به اتفاق نظر برسند.

جنگ اول به از صلح آخر

پیشنهاد من این است که چنانچه شما بعنوان مدیر تیم ، پروژه را راهبری می کنید، از همان زمان تشکیل تیم، موضوع سهام و مالکیت ایده و... را بادوستان و هم تیمی های خود مطرح کنید. همانطورکه ذیل گام های پیشین عرض کردیم، موضوع سهام اعضا موضوعی است که قبل ازهرچیز باید به آن فکرکرد و به توافق رسید اما محضری کردن و ثبت آن برروی کاغذ در روزهایی که هنوز وارد بازار نشدید، ضرورتی ندارد بلکه بعضاً مخارج اضافی را برای شما دربر خواهد داشت.

در طول انجام پروژه ممکن است عده ای از هم تیمی ها از تیم خارج شوند یا وارد شوند(به دلایل ساختاری، مهارتی یا...) به همین دلیل سعی کنید تازمانی که به یک ساختار متقن و مستحکم دست نیافتید، خیلی در محضری کردن شراکت خود اصرار نکنید.

 

اساساً چرا به قرارداد بین اعضا لازم است؟

1.باید ارزش سرمایه هرکسی که درتیم حضوردارد حفظ شود. همانگونه که درگام 6 توضیح دادیم، نوعی از سرمایه گذاری ها از جنس سرمایه گذاری های شخصی هستند . یعنی سرمایه تزریقی ازطریق جمع آوری درصدی از کمک اعضای تیم به پروژه صورت می پذیرد. در این شرایط در یک توافق فی مابین اعضا ، باید درصدمشارکت و سهم آتی آنها از محل سودها و درآمد های دوران رونق کسب و کارتان ذکرگردد.

ما این مرحله را بعنوان گام هفتم درنظرگرفتیم زیرا گاهی شما بعد از ساخت نمونه اولیه از محصول خود و اتمام سرمایه های شخصی به جذب سرمایه ازطریق یک سرمایه گذاربیرونی نیازپیدامی کنید، لذا بهتر است که قرارداد نهایی  بعد از جذب سرمایه گذار و توافق برسر درصد مشارکت او در سهام کسب وکار صورت بگیرد.

 

گام ششم را جهت آشنایی با انواع سرمایه گذاری مطالعه فرمایید

2. ازطرفی، داشتن یک قرارداد در هنگام نزاع های احتمالی برای اثبات اصالت ایده ، شمارا یاری خواهد کرد . مالکیت ایده و حراست از آن موضوعی است که اهمین و جود یک توافق یاقرارداد را ایجاد میکند. قرارداد یا توافقی که بین اعضا امضا میشود بعد ها و هنگام سرقت ایده یا افشای اطلاعات توسط بضی از اعضا (احیاناً) سندی معتبر برای مراجع ذیصلاح می باشد. پس نتظیم قرارداد یا حداقل یک توافق نامه بین اعضا را جدی بگیرید.

 

چطور قراردادتنظیم کنیم؟

تنظیم توافق نامه ای که شامل الزامات و آورده افراد باشد با یک مطالعه کلی واستفاده ازفایل هایل های موجود در اینترنت برای  شما امکان پذیر است اما پیشنهاد ما به شما این است که چنانچه سرمایه کافی داشته و آماده ورود به بازار بودید به محضر مراجعه کردخ و قرارداد امضا کنید در غیر این صورت یک توافق نامه بین اعضا برای مشارکت و الزام آوربودن برخی مسئولیت ها، همچنین درصد مشارکت ودرصد سهام هرکدام ازاعضا  کافی است.

 برای اطلاع و دانلود نمونه توافق نامه ها و پاسخ به برخی مسائل حقوقی درحوزه کسب وکار میتوانید از مشاوران حقوقی که درحوزه حقوق کسب وکار فعالیت میکنند استفاده کنید. برای مثال سایت    farhadbayat.com  مطالب خوب ومفیدی را دراختیار شما می گذارد. توصیه ما این است که برای قانونی تربودن و مستحکم تر بودن توافق یا قرارداد خود با متخصصین این حوزه مشورت کنید.

 

 

علی جوان/خرداد98