پیدایش وروس کرونا، با تمام چالش ها و بحران هایی که در سطح اقتصادی و بهداشت جهانی بوجود آورده، دریچه هایی از نوآوری را به سوی بشر گشوده است. نوآوری فوری (Urgent innovation) فصلی از نوآوری است که این روزها به چشم می­خورد. از دستگاه های شستشوی دست بدون نیاز به تماس اضافی، قفل های در که با پا ، باز و بسته می شوند تا انواع ونتیلاتورها با کارکرد های بیشتر از قبل، همه و همه در بستر یک بحران رخ دادند.

نوآوری فوری، برای اولین بار درمورد نوآوری های جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد. زمانی که جنگ جهانی دوم شروع شد، موج نوآوری هایی بوجود آمد که عمده آنها در خدمت علوم نظامی بودند. از دستگاه رمزنگاری ویژه نازی ها معروف به انیگما گرفته تا بمب ها ، هواپیما ها ، فرآیند هابر در ساخت آمونیاک و ساخت اولین کامپیوترها، همه و همه در بستر بحران جنگ جهانی دوم شکل گرفت. این نوآوری های فوری، حتی در بحران های اقتصادی هم خود را نشان میدهند. بسته های محرک مالی و ابزار های نوین مالی، از جمله نوآوری ها در حوزه اقتصادی هستند.

واقعیت این است که انسان، ذاتاً برای تکامل و رشد وضعیت فعلی خود همواره در تلاش است و همین موضوع، انگیزه وی برای نوآوری او محسوب می شود. در حالت عادی، وقتی همه چیز در جای خود قرار دارد، نوآوری­ها پراکنده و در شاخه های مختلف بوجود می آیند، آزمایش می شوند و تکامل می­یابند. اما زمانی که بشر با بحران روبرو می شود، خواه این بحران، جنگ باشد یا شیوع یک ویروس که پیامد های متفاوتی در ابعاد مختلف دارد، اصحاب نوآوری را برآن می دارد تا در هر زمینه ای که مشغول فعالیت هستند، تمرکز خود را به سوی نوآوری جهت برون رفت از این بحران متمرکز کنند.  در واقع این بحران است که این اتحاد فکری را برای نوآوران فراهم میکند تا بتوانند به نسل بشر برای گذر از بحران کمک کنند. نوآوری فوری نیز در همین زمان شکل می­گیرد. چراکه هرچه سرعت نوآوری در این دوران افزایش یابد، امکان کنترل و برون رفت از این شرایط بیشتر مهیا می­گردد.

در ادامه، چند مورد نوآوری مربوط به بحران کرونا را بررسی خواهیم کرد:

 

 

به نقل از بلومبرگ، شرکت ابوت اعلام کرده کیت تست خانگی جدیدی که توسط این شرکت ابداع شده هم کوچک و قابلحمل است و هم در عرض ۵ دقیقه می‌تواند ابتلای افراد به بیماری کرونا را مشخص کند.

 

 

این ربات‌ها بیمارستان‌ها را از ویروس کرونا پاک میکنند. شرکت UVD Robots یک شرکت دانمارکی است که درحال ساخت ربات‌هایی با توانایی ضد عفونی کردن اتاق بیماران و سالن‌های بیمارستان‌ها است‌. این ربات‌ها میتوانند تقریباً هر چیزی را ضدعفونی کنند. هر ربات مجموعه‌ای متحرک از چراغ‌های پرقدرت ماوراء بنفش با طول موج کوتاه است که انرژی کافی برای شکستن DNA یا RNA هر میکروارگانیسمی را دارد.

 

تولید دستگاه مولد گاز ازون در راستای مقابله با شیوع کرونا

شرکت «آرتا آریا» از شرکت‌های عضر مرکز رشد نخبگان فناوری پارک فناوری پردیس، موفق به ساخت دستگاه مولد گاز ازون شده است که می‌تواند برای مقابله با ویروس19covid- موثر باشد.

 

 

 

به نقل از دیلی میل، یک شرکت چینی از ربات مخصوص ضدعفونی کردن اماکن رونمایی کرده که با ترکیبی از اشعه مافوق بنفش و مایع ضدعفونی کننده پاتوژن های ویروس کرونا را از بین می برد.

 

به نظر می رسد نوآوری فوری، همچنان نوآوران را برای حل بحران کرونا، این معضل جهانی ، هدایت می کند و تا پایان دوران این بحران ویروسی، شاهد نوآوری هایی بیش از پیش در این حوزه خواهیم بود.

 

علی جوان

اردیبهشت99